Blogs | Intensitāte

CrossFit definīcijas saīsinātā versija ir “funkcionāls, mainīgs augstas intensitātes treniņš”. Augsta intensitāte ir tas, ar ko visbiežāk raksturojas CrossFit. Tāpēc liela daļa CrossFit saista ar sacensībām, sacensību elementiem treniņos, bet jāatceras, ka CrossFit arī ir gudra treniņu metode.

Tieši metode, jo CrossFit vārdam visvairāk ir nodarījuši pāri treneri, kuri par šo treniņu metodi zina maz vai nezina necik. Zina tikai to, ka ir sacensības, tajās pieredzēto vai youtube redzēto pārnes saviem klientiem un tad katra diena ir sacensības. Tad katrs treniņš ir augstā intensitātē, trenējamie katrā treniņā izliekas no A līdz Z, treniņš beidzas ar milzu sviedru peļķi un pilnīgu spēku izsīkumu.
Labākais taja visā ir tas, ka tas dod ātrus rezultātus. Kā gan ne – nepieradušam ķermenim iedod milzu slodzi un nekas cits neatliek kā adaptēties, audzējot muskuļus un dedzinot uzkrātos taukus, jo visu laiku ir enerģijas deficīts. Un ātrs rezultāts ir tas, ko vēlas klients, vai ne?
Win-win situācija – instagramā, facebook viss ir skaisti, iegūts ir ātrs rezultāts, un visi ir laimīgi.
Bet dabu neapmānīsi. Ja vien cilvēkam nav iepriekšējā sportiskā pieredze, līdzi nāk nepietiekams uzturs, senas kaites un nenostiprinātas locītavas un saites. Muskuļi aug un pieņemas spēkā straujāk nekā saites un locītavas.
Un tad sākas spēle – kurš pirmais izies no ierindas? Vai nepietiekama un nesabalansēta uztura dēļ sāksies hronisks nogurums un miega traucējumi, vai parādīsies kādas sāpes un traumas?
Šāda ātrā pieeja, protams, ir aizraujoša … kādas tur garas iesildīšanās, mobilitātes darbs, atsildīšanās, tehniskā izpildījuma atkārtošana – kam tas vajadzīgs? Labāk uztaisam mazo WOD iesildoties, tad lielo WOD un, ja paliek laiks, vēl kādu intensīvu aktivitāti beigās. Visi uz dušām un uz-redzēšanos, tiekamies nākamreiz.
Labas treniņu metodikas labākais raksturojums ir klientu ilgtermiņa piesaiste jeb cik ilgi klients nāk un trenējas. Ja zālē ir ļoti augsta cilvēku rotācija, proti, visu laiku nāk jauni, pazūd vecie, tad tas pārvēršas par konveijeri – ātri izsūc, iedod īstermiņa rezultātu un aizmirstam.
Zālei un treneriem, un klientiem kopā būtu jāizprot, ka intensitāte un ātri rezultāti nav vienīgais treniņu kvalitātes raksturlielums. Tā kā CrossFit ir treniņu metode, tad (kā jebkuros treniņos) ir jābūt gan slodzes, gan atslodzes dienām un periodiem, ir jābūt iekļautiem elementiem ķermeņa nostiprināšanai – tieši sīkās muskulatūras, saišu un locītavu – ir jābūt skrupulozai izpildījuma tehnikas mācīšanai (te arī klientiem jāsaprot, ka tas katru reizi ir svarīgi un ka vienmēr to var uzlabot), ir jābūt pienācīgam iesildīšanās un atsildīšanās darbam.

Treniņu procesam ir jābūt būvētam pēc principa:

  • tehniskais izpildījums pirmajā vietā. Kustēties pareizi, droši un viegli – pieliktais svars nav būtisks.
  • Kustēties pareizi un droši ikdienā, arī kad esi noguris.
  • intensitāte. Protams … arī pirmajos divos punktos ir relatīvā intensitāte – indivīdam pietiekami augsta. Bet tāda, ka sirds pa muti lec ārā un divu metru rādiusā viss ir vienos sviedros – ir pieļaujama tikai tad, kad pirmie divi punkti ir kārtībā – tas arī ir svarīgākais intensitātē, nevis KA vari izpildīt uzdevumu, bet KĀ to izpildi.

Tieši tāpēc šī treniņu metodika ir derīga visiem bez izņēmuma, tai ir jāsagatavo arī nepieredzējuši klienti un jāizdara tas ir tā, lai šis cilvēks nezaudē interesi (vai spēju) apmeklēt treniņus jau pēc pāris mēnešiem un kļūst par pastāvīgu klientu, kas ir labākais risinājums gan zālei, gan trenerim.

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Email this to someone