Blogs | Proteīns

Olbaltumvielu jeb proteīna pulveris
Olbaltumu jeb proteīna pulvera kokteilis ir biežāk lietotais uztura bagātinātājs, kuru  mēdz izmantot arī ikdienā. Nereti tas tiek lietots lietošanas pēc un nav īsti skaidrības ne par to, ko tas dod, ne kā un kad to lietot un kuru izvēlēties. Lai tiktu skaidrībā, šajā rakstā apskatīsim šos jautājumus.

Olbaltumvielas
Īsumā – olbaltumvielas ir vienas no makroelementiem (kopā ar ogļhidrātiem un taukiem) un ir ļoti nozīmīgas mūsu kopējā veselībā. Tās nav tikai mūsu ķermeņa uzbūves bloki, kā pieņemts domāt, bet arī piedalās lielākajā daļā ķermeņa procesu, veidojot arī daļu hormonus, enzīmus, signālmolekulas, imūnsistēmu un ne tikai, tāpēc to nozīme ir neatsverama. Organismā brīvi pieejamā formā tās glabājas maz un tāpēc ikdienā obligāti jāuzņem ar pārtiku, iekļaujot diētā. Ir noteikts rekomendējamais apjoms 0.8g uz kilogramu, bet tas būtu minimums, optimālai veselībai būtu jāskatās uz 1.2-2.0g uz kilogramu.

Avoti un kvalitāte
Olbaltumvielas, kā jebkuras citas uzturvielas, vislabāk ir uzņemt no pilnvērtīgiem avotiem – gaļas, tās subproduktiem, olām, piena produktiem, pākšaugiem. Uzmanība jāvērš, lai uzņemtu visas neaizvietojamās aminoskābes, lielākoties tiem, kuri izvēlas augu valsts uzturu.
Ja šādi nav iespējams vai nevar uzņemt pietiekamā apjomā, tad talkā var ņemt dažādus olbaltumvielu pulverus. Populārākie ir piena, liellopu, rīsu, zirņu, kaņepju, olu un citi.
Šādu pulveri īpaši rekomendē lietot veģetāriešiem un vegāniem, lai sasniegtu nepieciešamo olbaltumvielu devu, kuru no augu valsts produktiem ir nedaudz grūtāk sasniegt.
Izvēloties proteīna pulveri jāņem vērā, lai tas būtu jābūt pēc iespējas tīrāks, proti, bez mākslīgiem garšas uzlabotājiem, saldinātājiem, biezinātājiem u.c. piedevām. Minētās piedevas mūsu organismā nav vēlamas, jo tās lielākoties ir mākslīgi radītas, mūsu organisms ar tām nemāk tikt galā un papildus tiek bojātas gremošanas trakta baktērijas.
Novērtē, kā jūties pēc šāda pulvera lietošanas. Ja ir tādas vēdera problēmas kā pūšanās, sāpes vai caureja, ir jāizvēlas cits vai kvalitatīvāks produkts. Atceries, ka ir dažādi olbaltumvielu avoti!

Lietošana
Labākā izvēle ir pulveri bez garšas. Protams, tie vieni paši nav garšīgi, bet tos var likt smūtijos, pirms vai pēc treniņa – ar kvalitatīvu sulu. No sulas pirms vai pēc treniņa nebaidies, tajā esošie ātrie ogļhidrāti, kurā citā dienas laikā nav tik vēlami, treniņā ir pat nepieciešami un noderīgi. Ideāls sajaukums pēc treniņa būtu – 30g ogļhidrātu ar 15-20g olbaltumvielu. Ja vēlas “audzēt masu”, tad šādu dzērienu var lietot arī treniņa laikā.
Tomēr jāatzīst, ka proteīna pulveru obligāta lietošana pēc treniņiem ir pārvērtēta. Ir izpētīts, ka nav starpības vai uzņem olbaltumvielas 30 minūšu vai 90 minūšu laikā pēc treniņa.
Īpaši, ja pa dienu esi normāli ēdis un stundas vai divu laikā pēc treniņa ir iespēja paēst kārtīgu, sabalansētu maltīti. Tā kā – ja neesi profesionāls sportists vai Tavs mērķis nav audzēt masu, tad šāda pulvera lietošana nav obligāta, ja vien vari sasniegt nepieciešamo olbaltumvielu ikdienas devu ar uzturu.

Iegaumē – olbaltumvielas no pilnvērtīgiem uztura avotiem vienmēr būs labākas. Pulveris ir tikai aizstājējs, turklāt nevis līdzvērtīgs, bet pieņemams.
Vērts pieminēt tādu produktu kā kolagēns, kas arī ir olbaltumvielu avots. Šis ir relatīvi jauns produkts, tāpēc mazāk zināms. Mēs plašāk pazīstam želatīnu, kas ir ļoti līdzīgs produkts ar tādām pašām pašām īpašībām.
Kolagēnam ir būtiska loma ādas, nagu, matu, saišu “būvēšanā” un iekšējo orgānu darbībā, tāpēc to mēdz saukt arī par skaistuma pulveri, taču kolagēna labās īpašības ir pelnījušas atsevišķu ierakstu.

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Email this to someone